~MIJAUZ~

Bland barnsaker, musik, skräckfilm och träning!

Boktips!

Kategori: Allmänt

Satt här och funderade lite för mig själv, plus att jag har en liten lugn stund över nu på jobbet.
Tänkte att jag skulle ge lite boktips för den som är intresserad, mitt största intresse här i livet är ju just böcker, helst läser jag skräcklitteratur, men jag har några favoriter inom andra områden också. :)

Nåväl. Här kommer en lista över böcker som ligger mig varmt om hjärtat.

Benrangel - Givetvis är det Stephen King som skrivit denna (en av mina största idoler såklart). Handlar om en man, Noonan, som är författare på heltid, hans fru går bort hastigt och detta sätter hela hans liv i obalans. Noonan får skrivkramp och söker sig till sitt sommarställe för att försöka få rätsida på livet. På sommarstället börjar märkliga saker hända, han hör barngråt om nätterna och drömmer om sin döda fru, detta leder till att Noonan börjar gräva i historian kring Sara Skratt (sommarstället) och fruns död i en parallellhistoria. Skitbra bok!

Odd Thomas - Dean Koontz har skrivit denna och gjort en följetång om Odd, en ung man som har kontakt med Andra sidan, eller rättare sagt andar som fastnat på jorden. Än så länge tror jag att det finns fyra böcker om Odd Thomas, jag har läst två än så länge, otroligt bra böcker, Koontz har skaffat sig en helt annan skrivstil på äldre dar, mer humor, mer lättsamt men fortfarande riktigt läskigt. Mija likes this!

Vattenmelonen - Marian Keyes, tror alla tjejer som läser böcker har läst denna. Haha! Den är sjukt rolig trots den sorgliga berättelsen. Rachel (visst var det henne boken handlade om, rätta mig någon?) blir lämnad av sin man samma dag som hon föder deras dotter. Hon flyr till Irland till sin familj för att bearbeta sorgen och sitt nyblivna föräldraskap. Låter kanske inte kul alls, men Keyes beskrivningar och liknelser är sjukt roliga, jag satt och skrattade högt när jag läste på bussen till jobbet för flera år sen!

Cujo - Stephen King igen, märks det att han är min favorit? Alla ni som sett Cujo som film, glöm det ni sett! Läs boken istället, den är tusen gånger bättre. Det handlar om en hund (sankt bernhard, bautavovve med andra ord) som blir rabiessmittad av en fladdermus. Man får följa hundens tankegång, hur den blir sjukare och sjukare och får en lust att bita ihjäl människor. Ni kan ju tänka er vad som händer när en mamma och hennes son åker upp till gården där hunden bor och deras bil går sönder....

Inte som andra döttrar - Deborah Spungen berättar om sin dotter Nancy Spungen, som inte bara är psykiskt sjuk, hon förälskar sig i punkens okrönte kung Sid Vicious. Spungen går in detaljerat på Nancy's sjukdom och hur hon dras in i drogernas värld tillsammans med Sid Vicious. Hemsk bok, man blir arg, man blir ledsen och ibland skrattar man t.o.m lite.

Den sista vargen - Minns inte namnet på författaren, men detta är en ungdomsbok som jag fick av min mamma när jag var runt 10 år. Boken handlar om en spinkig liten pojke från Irland, som blir mobbad av pojkarna i skolan. Hans enda vän, en flicka kan inte hjälpa honom. En dag hittar pojken en varglya med 3 vargvalpar som förlorat sin mor. Pojken bestämmer sig för att ta hand om dessa valpar trots att det råder utrotning av varg på Irland. Den här boken har jag läst säkert 10 gånger för jag älskar den så mycket! Den är otroligt sorglig och man gråter under flera kapitel i boken, men den är även oerhört vacker. Trots att det är en bok för yngre, så tycker jag att man ska ge den en chans.


Så, nu var jag nog färdig för denna gång. Jag har massa böcker på lager som jag vill dela med mig av, men jag tror inte att listan ska göras längre just nu. Ingen orkar läsa så långt. ;)
Hojta till om ni vill låna någon av böckerna, har dom hemma i bokhyllan!

Nu ska jag fixa undan det sista här på jobbet.
Över och ut!

KOMMENTARER:

  • Linnea säger:
    2010-04-01 | 13:07:55

    Huvudpersonen i Vattenmelonen heter Claire om jag inte minns fel, Rachel är hennes syster som åker in på rehab i en annan bok. Hoppas allt e bra med dig! Länge sen =)

  • Anonym säger:
    2010-04-01 | 14:00:53

    Linnea! Tusen tack! Jag blandade totalt ihop dom två, med tanke på att jag läste En Oväntad Semester alldeles nyligen, den boken som faktiskt handlar om Rachel. :)

  • Linnea säger:
    2010-04-04 | 12:49:26

    Den e också jätte bra! Jag längtar efter en bok om den minsta systern Anna. Hoppas den kommer snart, familjen Walsh e underbar=)

  • Mija säger:
    2010-04-04 | 13:27:10
    Bloggadress: http://mijauz.blogg.se/

    Ja, jag tycker att alla Marian Keyesböckerna är bra, vissa bättre än andra, men har inte blivit besviken än. :)

    Skulle också vilja läsa om Anna, hon verkar vara en så skön person, glider genom livet. :)



    Hur är det med dig annars Linnea? Det var verkligen längesen man såg dig! Var jobbar du nu, bor du kvar i Sigtuna/Märsta?

Kommentera inlägget här: